Paasin taas poliisin kyytiin sightseeing-ajelulle. Talla kertaa oikein maijan takapenkille. Kahteen kertaan lapi kaupungin.

Reissujen syyna oli viisumin pidennys. Matkaoppaassani on selvat ohjeet, mista viisumiin saa pidennyksen. Mutta Kiinassa kaikki muuttuu niin nopeasti, etta uusinkin matkaopas on jo aika vanha. Kuten Chengdussa.

Majoituin tuttuun Dragon town youth hosteliin, jossa olin kaksi vuotta sitten viimeksi kaupungissa ollessani. Hyva etta aluetta enaa tunnisti. Vanhaa hutong-aluetta ollaan purkamassa, ja uutta rakennetaan koko ajan.

Dragon town youth hostel on viehattavin majapaikka, jossa olen Kiinassa ollut. Ikivanha, nelikerroksinen u-mallinen puutalo, u:n kulmat toki 90-asteisia. Sisapihan puolella rakennusta ymparoi koristeellinen terassi joka kerroksessa. Nyt rakennuksella on nelja kuukautta elinaikaa.

Aluetta ilmeisesti rakennetaan vanhan malliseksi. Uusia puutaloja on nousemassa. Voi olla, etta kapeat sivukadut saavat pitaa jatkossakin teeterassit ja kasityolaisten pajat, ja alueen luonne sailyy. Toivottavasti.

Mutta paikassa, jossa kartan mukaan sijaitsee viisumitoimisto, oli korkea liikerakennus. Ei poliisia mailla halmeilla. Mutta onneksi sentaan lahelta loytyi pieni poliisiasema, jonka ystavallinen poliisi kaytti tyoajastaan ainakin tunnin turistin kierrattamiseen sen sijaan etta olisi esimerkiksi pidattanyt paikallisia toisinajattelijoita.

Ja silti minun piti lopulta kavella oikeaan paikkaan.

Liikennetta on Kiinan kaupungeissa mukava seurata niin kauan kun itse ei tarvitse nousta rattiin. Tanne on pesiytynyt risteyksiin vaarallisen tuntuinen tapa. Kun valot vaihtuvat, vasemmalle kaantyvat kiihdyttavat vauhdilla ehtiakseen suoraa ajavien alta pois. Ja jono seuraa perassa niin, etta jo 50 metria ennen risteysta autot oikaisevat vastaantulevan kaistalle.

Katujen ylitys on tehty jalankulkijoille helpoksi. Siita pitavat huolen sedat ja tadit, jotka valvovat liikenteen sujuvuutta risteyksissa. Kun jalankulkijoille vaihtuu punainen valo, he nostavat punaisen lippunsa suoraan sivulle. Siita tietaa, etta katua ei saa ylittaa.

Toisaalta kun palaa vihrea, jalankulkijan kuuluu vaistaa kaikkia muita, kuten autoja, jotka saavat kaantya oikealle punaisten palaessa.

Liikenteenvalvojat tuntee oranssista liivista ja lippalakista, punaisesta lipusta, pillista ja maaratietoisen tarkeilevasta ilmeesta. Ihan vaan jos satutte tormaamaan.

Eilen saatoin seurata bussikuskia aitiopaikalta. Matka Zoigesta Chengduun kesti kymmenen tuntia ja istuin aivan etupenkilla.

Aamuvarhaisella kolme samaan aikaan matkaan lahtenytta bussia ajoivat rallia. Kaahasivat mutkat kuin rallikuskit ja ohittelivat toisiaan. Kuskit hihkuivat kuin videopeleja pelaavat pikkupojat.

Puolimatkassa rattiin nousi nuori kaveri, jolla oli tarvetta nayttaa kokeneemmille kollegoille (autossa oli kolme kuskia). Nuorukaisen ohitukset olivat valilla aika uhkarohkeita ja typeria. Myoskaan punainen liikennevalo risteyksessa ei tarkoita, etta risteyksen yli ei saisi menna.

Bussimatkan maisema oli taas mainio. Suurin osa matkasta ajettiin jokilaaksossa tai ymparoivien vuorten rinteilla. Rinteissa oli runsaasti niin kuusia kuin ruskan kellertamia ja punertamia lehtipuita. Oinen kuura sai maan monin paikoin kiiltamaan auringonsateissa. Joki solisi kimallellen kohti itaista merta. Taustalla valvoivat valkeina lumihuippuiset vuoret.