Jos Reijo Maki olisi etiopialainen, han todennakoisesti sijoittaisi seuraavan romaaninsa tahan Danglan pikkukaupunkiin.

Kolme nuorta miesta nojaa pehmustettuihin tuoleihinsa ja horppaa olutta. Kivaarinsa he ovat asettaneet nojalleen reisiaan vasten piippu kohti taivasta.

Viereen Gasoilin bensiinipumpulle torahtaa kuorma-auto pollyttaen mustaa savua aanekkaasta moottoristaan.

Katetulle seinustalle on asetettu riviin nojatuoleja. Ulompana on pari muovipoytatuoliryhmaa, joista toinen on tyhjillaan.

Toisessa istumme me ja syomme sormin injera-ateriaamme.

Ylla katossa pauhaa kova-aaninen paikallista pop-musiikkia. Pihan toisessa paassa mouruaa taysille asetettu tv-kanava, josta vuorollaan tulee vakivaltapatkia ja meluisia musiikkivideoita. Korviin kantautuu sekaisin aania kummastakin suunnasta.

Keskella seinustaa on liakisen kellertava kaytava, jonka molemmin puolin on nelja pienta huonetta. Yhteen niista olemme majoittuneet ensi yoksi. Rinkkamme ja makuupussit ovat pakattuina bussin katolle viiden minuutin kavelymatkan paassa.

Miten tahan on paadytty? Hotelliin jonka nimi on Ha-Hu

Aamulla bussi lahti Addis Abebasta kohti Bahir Daria. Matka 550 kilometria ja arvioitu matka-aika 10 tuntia.

Bussi on made in Italia, mutta valmistusvuosi saattaa olla 50-lukua. Ensimmaisen rengasrikon koemme juuri kun bussi saapuu kukkulan laelle henkeasalpaavan maiseman aarelle.

Laajaa laaksoa riittaa silmankantamattomiin. Kilometria alempana kanjonin pohjalla virtaa hiljalleen Niili. Voisiko osua paremmin: puoli tuntia maiseman ihailua, kun bussin mekaanikot vaihtavat renkaan.

Matka jatkuu alamakeen, valilla serpentiinitieta, valilla suorempaa. Vauhti ei silti ylita 20 km/h:ta - sen kovempaa talla bussilla ei alamakeen uskalla ajaa.

Kanjonin toista reunaa ylospain bussi jatkaa yhta hiljaa ykkosella tai kakkosella jurnuttaen - sen kovempaa talla bussilla ei paase.

Pian kuljettaja kiroaa ja pysayttaa autonsa. Puolen tunnin remontin jalkeen matkaa taas jatkuu. Sama toistuu viela kahdesti.

Afrikassa pimealla ei ajeta. Syy selviaa kun istuu autossa.

Autojen valojen kajossakaan tiesta hadin tuskin erottaa mitaan. Vaikka tama tie on yllattavankin hyva, paikoin tiessa on kuoppia, joita on pakko vaistaa. Lahes yhtenaan tien varressa kulkee paljasjalkaisia vakavakatseisia ihmisia, joillakin on mukanaan aasi tai hevonen kantamassa kuormaa. Osa kantaa nyyttinsa itse. Jotkut miehet ovat nostaneet metrisen puusauvan niskansa taakse ja leputtavat kasiaan sauvalla kavellessaan.

Valilla vastaan kavelee monikymmenpainen karjalauma.

Yhtenaan bussi ajaa lapi pienien kylien. Uutiset maailmalla kertovat valtavasta kuivuudesta ita-Afrikassa. Nailla kulmilla sita ei huomaa. Laaksot vihertavat, kotielaimet nayttavat hyvinsyoneilta.

 Matkaa olisi jaljella puolisentoista tuntia, kun pysahdymme kylaan, ja meidat viedaan hotellillemme.

Yolla kuuntelemme kun rankkasade hakkaa kattoa

 

Paria paivaa myohemmin Bahir Darissa aurinko on pilvessa, mutta ilta hamartyy tunnelmallisesti. Tana-jarven rannan terassilaivaan on keraantynyt kymmenia ihmisia, paaosin etiopialaisia turisteja.

Auringonlasku on kaikkialla nahtavyys.

Eilen auringonlasku oli silti hienompi. Ajoimme pikkubussilla Niilin lahteilta takaisin Bahir Dariin. Edella kauempana toinen auto nostatti polypilvea, jonka lapi aurinko hennosti laskeutui vuorten taakse.

Etualalla oksiaan kauas levittava valtava akaasia naytti kauniit muotonsa tomuaurinkoon piirrettyna silhuettikuvana. Pikkubussin vierella kaveli raukeakatseinen, punaisiin pukeutunut nainen paansa paalla kantamustaan ylvaana kuljettaen.

Sininen Niili alkaa Tana-jarvesta. 30 kilometria jarvesta etelaan (joki lahtee ensin etelaan koukatakseen pohjoiseen ja laskeakseen Valimereen 4850 kilometria myohemmin. Sudanissa Sininen Niili kohtaa Valkoisen Niilin) on valtava vesiputous. Putous oli yksi Afrikan huikeimmista ennen kuin se valjastettiin sahkontuotantoon.

Edelleenkin 50-metrisen putouksen jylyyn ei voi pettya kun ei ole nahnyt alkuperaista putousta.

Putous on yhta korkea kuin se on aina ollut, mutta nyt silla on leveytta joitakin kymmenia metreja aikaisemman 400 metrin sijaan.