Jakutskin iltapaiva-aurinko lammittaa. Voisiko jopa avata fleecen vetoketjua ja olla t-paitasillaan?

Jakutsk on maailman kylmin kaupunki. Lumi peittaa kaupunkia kahdeksan kuukautta vuodessa. Tammikuussa 40 asteen pakkaset ovat normitila. Nelja vuotta sitten taalla mitattiin 67 asteen pakkaslukema.

Nyt ei ole lunta. Eika edes pakkasta, paitsi oisin.

Ikiroudan tutkimuskeskuksessa sen sijaan on 12 astetta pakkasta. Laskeudumme portaita12 metrin syvyyteen, jossa sailytetaan kopiota mammutinpoikasesta.

Puolivuotiaana kuollut mammutti eli 39 000 vuotta sitten Kolymajoen seudulla. Merkittava loyto tehtiin 1977 kultakaivausten yhteydessa Susumanin lahella.

Mammutin ruumis oli sailynyt jaassa erinomaisesti. Alkuperainen loydos on viety museoon Pietariin.

Instituutin luolastossa on esilla myos 10 000 vuotta vanhaa puuta. Palanen loytyi, kun luolastoa kaivettiin.

Lansi-Euroopan kokoisen Jakutian maaperasta 90 prosenttia on ikiroudassa. Koko Venajasta ikirouta pitaa vallassaan 60:ta prosenttia maa-alasta.

Jakutskin kohdalla routa yltaa 160 metrin syvyyteen.

Lyhyen kesan ajan Jakutsk on kuitenkin varsin helteinen. Heinakuussa lampotila saattaa kohota pitkasti yli 30:n.

Kesan aikana maanpinta sulaa 2,5 metrin syvyyteen.

Talot Jakutskissa on rakennettu betonisten pilarien paalle. Talojen alla on tyhjaa tilaa, betonitolppaviidakkoa, valilla metrinkin verran. Verrattomia leikkipaikkoja lapsille.

Mikali talo rakennettaisiin suoraan maan paalle, rakennus lammittaisi maata ja sulattaisi routaa. Sita myoten talot painuisivat hiekkaan ja isommat talot saattaisivat romahtaa.

Oudolta Jakutskissa nayttavat myos hopeanvariset putket, jotka kulkevat maan paalla. Paikoin putkiryhmat kulkevat monen metrin korkeudella. Niissa putkissa kulkee kaupungin kuumavesi.

Arkkitehtuurisesti Jakutsk on mielenkiintoinen. Monin paikoin talot ovat yha neuvostomallia. Sirpit, vasarat ja punatahdet ovat yha kovaa valuuttaa.

Niiden oheen kaupunkiin on noussut useita moderneja rakennuksia. Tyomaita on kaynnissa, ja kaupunki nayttaa kasvavan vilkkaasti.

Taalla kukoistaa timanttibisnes. Jakutiassa on timanttikaivoksia, ja niista tyota riittaa sen verran, etta kaupungilla on vetovoimaa.

- - -

Aamu Nerjungrissa on tihkusateisen hamara. Kello on vahan yli kuusi, juna saapui asemalle juuri Tyndinskista.

"Jakutia, Jakutia", ilmoittaa asemalaiturilla kaveleva mies.

Seuraan hanta pikkubussiin. Kymmenpaikkaisessa bussissa on kuusi miesta, mutta auto ei jaa odottamaan. Edessa on pitka matka, ja valoisan aikaan olisi hyva ehtia pitkalle.

Aamu alkaa pian sarastaa, mutta auton ikkunat pysyvat sateessa hikisina. Asfalttitieta sentaan.

Pian tihku muuttuu rannaksi. Eika aikaakaan kun tien posket alkavat olla valkoisia. Kellertavat lehtikuuset savyttavat oudosti maisemaa.

Ranta muuttuu lumeksi. Pian tiella on senttien lumivaippa. Urista on vaikea poistua ohittamaan matelevia rekkoja.

Noustaan ylemmas. Rekat ovat juuttuneet makeen. Yksi rekka on tiella poikittain, takapyorat ojassa.

Paahdamme eteenpain. Kukaan ei puhu mitaan. Joku yrittaa jatkaa youniaan. Miehen paa retkottaa ikavasti.

Lounastauon jalkeen maa on jalleen mustaa. Tiekaan ei enaa ole asfalttia. Niljakas kura heittaa jalkensa auton sivuikkunoihin, joista ei kunnolla enaa nae lapi.

Kylia on harvakseltaan, metsaa enemmankin. Taigaa.

Lounastauolla kolme miehista ostaa votkapullon. Paivan ensimmaisen. Yhtakkia he ovatkin uteliaita. Haluavat ihmetella minulle aaneen, mista tulen, kuka olen.

Ja tarjota votkaa. Pyytaa viereensa istumaan. Aijahalauksia.

Toisen votkapullon jalkeen kolmikkoa alkaa nukuttaa. Votkamatkailulla on hyvat puolensa. Selvin pain ei noissa pikkubusseissa toyssyteilla pysty nukkumaan.

Pimeys on jo saapunut, kun tullaan joelle. Jokea ei nay, silla missaan ei ole valoja. Kuljettaja kuitenkin tietaa ajaa jonkinmoiseen lossiin. Pilkkopimeaan.

Puoleen tuntiin ei tapahdu mitaan. Sen jalkeen lossi alkaa pyoria. Autossa avataan kolmas votkapullo.

Puoli tuntia myohemmin ajamme lossista. Joki on ylitetty.

Puolitoista tuntia viela matkantekoa, yolla kahden jalkeen saavumme Jakutskiin. Takana 19,5 tuntia istumista.

Matkan aikana lukuisia kusi- ja tupakkataukoja seka kolme ruokataukoa. Ruokapaikat olivat yllattavan hyvia siihen nahden etta ne sijaitsivat keskella ei mitaan.

Mista niihin loytyy tyontekijoita? Yhdessa jopa tehokas nuori nainen osasi puhua hyvaa englantia.